tirsdag 20. mai 2014

Salte mandelkjeks med sesamfrø

I dag ble det kokkelert mandelkjeks på kjøkkenet, og det eneste jeg angrer på i ettertid er at jeg ikke lagde dobbel porsjon for disse kommer til å forsvinne fort! De er heldigvis laget i en fei, så man trenger ikke all verdens tid for å slenge sammen en vending :) Uten gluten, melk, og sukker.


Jeg brukte 150g lyst mandelmel, 2 eggehviter, 1,5 ts havsalt, ca 4 ss vann, og litt sesamfrø som jeg strødde oppå til slutt.

Jeg blandet enkelt sammen alle ingrediensene med en skje og kjevlet det ut på en bakeplate. Her lønner det seg å ha bakepapir mellom kjevle og deig, for den er ganske klissen. Men med bakepapir går det lekende lett. Strø over sesamfrø og eventuelt litt mer havsalt om ønskelig. Skjær ruter med et pizzahjul og sett i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøles på rist for å få de ekstra sprø. 


Jeg synes de er kjempegode alene, men de er også en super erstatning for vanlige kjeks dersom det skulle friste med ost og vin en kveld. Jeg er veldig glad i Castello White med biter av trøffel, sammen med valnøtter og akasiehonning. En perfekt kombinasjon av søtt og salt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar