torsdag 13. februar 2014

Spiced Chai Latte - med en sunn vri

I går kveld lagde jeg en chai-krydderblanding, så i dag fristet det å lage en såkalt "spiced chai latte", som jeg drakk (veldig) mye av da jeg bodde i USA. Har egentlig ikke vært så fornøyd når jeg har fått det på kaffebarer her i Norge, for jeg vil helst ha den sånn som første gang jeg drakk den - med kraftig kryddersmak og veldig søt, i motsetning til den norske utvannede varianten.
Men når jeg lagde spiced chai latte (på en måte) i dag synes jeg at jeg fikk frem den smaken jeg har savnet så fælt. Mye takket være krydderblandingen jeg laget i går. Så her kommer oppskrift både på chai-krydderblanding og spiced chai latte. I morgen tenkte jeg å legge ut en sunn chai-smoothie også, som jeg faktisk laget til frokost i dag - lett, kremet, og såååå nydelig! :)

Chai-krydderblanding
2 ts kanel
2 ts kardemomme
1 ts nellik
1 ts muskatblomme
1 ts malt ingefær
1 ts allehånde

Bland alle ingrediensene sammen i en liten skål og oppbevar i et lite glass/beholder med lokk. Du kan fint doble eller tredoble oppskriften så rekker blandingen litt lenger uten at du må lage ny :)

Spiced Chai Latte - på en måte
1 dl vann
1 tepose chai-te
3 dl mandelmelk/soyamelk
1 ts chai-krydderblanding
Kokosblomstsukker
Litt pisket kokosmelk til topping

Jeg begynte med å koke opp 1 dl sammen med teposen slik at jeg fikk 1 dl chai-te. 1 dl væske er litt lite å ha i en kjele sammen med en tepose, så du kan gjerne ha teposen i en kopp og helle over det kokende vannet og la den stå og trekke et minutts tid.
Tilsett så 3 dl mandelmelk (bruk gjerne soyamelk eller vanlig melk om du heller ønsker det). Varm opp melken sammen med teen på middels varme.
Mens melk- og teblandingen varmes opp tilsetter du teskjeen med chai-krydder. Smak til med kokosblomstsukker til du føler den er søt nok. Jeg har valgt å ikke sette opp noe mål på hvor mye søtning man skal tilsette siden det er en smakssak. Bruk en visp og visp til sukkeret er løst opp. 
Når blandingen er rett under kokepunktet skrur du av varmen og heller blandingen over i en kopp eller kaffeglass. Topp med et par spiseskjeer kokoskrem som lages ved å piske den delen av kokosmelken som er hard. Strø gjerne litt kanel over til slutt.

Jeg synes dette var en helt fantastisk drikk, og det er herlig å kunne drikke slikt uten dårlig samvittighet. Kokosblomstsukker påvirker ikke blodsukkeret på samme måte som vanlig hvitt sukker siden den glykemiske indeksen bare er på 35, hvor raffinert hvitt sukker ligger på 68. Den glykemiske indeksen, eller GI, er det som beskriver hvor mye blodsukkeret påvirkes. Kokosblomstsukker inneholder også mange viktige vitaminer og mineraler. Noen av de er jern, sink, kalium, vitamin B1, B2, B3, og B6.

Nå må jeg nesten komme meg opp av sofaen og gjøre litt mer i huset før middag. Fredag er egentlig den O-store vaskedagen for min del, men i morgen skal jeg og min kjære kose oss med spa og middag på Farris bad, så da får jeg heller vaske litt i dag. Jeg må inrømme at jeg faktisk hater husarbeid, men det er jo så deilig etterpå! Og så deilig det blir å komme hjem til et ferdig vasket hus på lørdag slik at vi kan slappe av og ikke gjøre noenting fornuftig - med goood samvittighet ;)

Ha en herlig kveld :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar