mandag 3. mars 2014

Smoothie med nøtter og avokado

God mandag! Jeg startet dagen med en liten treningsøkt hvor jeg fokuserte hovedsaklig på lår og legger, og jeg er totalt gåen akkurat nå! Etter jeg var ferdig skulle jeg opp trappen for å komme meg på badet, og det gikk helt greit, men når jeg skulle ned igjen! Kjære vene.. Beina er som gele - skjelver og rister noe helt ekstremt. Men det er jo deilig å kjenne at musklene har fått kjørt seg litt synes jeg. Etter trening er det viktig å fylle på energilagerene litt igjen, så jeg lagde meg en fantastisk god smoothie som min kusine tipset meg om. Den smaker helt fantastisk, er mettende, gir masse energi, og er rik på sunne fettsyrer.

For å lage den trenger du 1 banan, 1 avokado, 1 neve valnøtter, 1 neve isbiter (om ønskelig), 1-2 dl juice. Ha alt i en blender og kjør til alt er helt jevnt.

Jeg hadde aldri tenkt på å ha nøtter i en smoothie før kusinen min foreslo det, men det er faktisk kjempegodt. Det går selvfølgelig an å bruke en annen type nøtter om ønskelig, både mandler og hasselnøtter tror jeg hadde vært veldig godt i denne smoothien.

Når man lager smoothie er man litt avhengig av å ha i noe flytende for alt alt skal blendes sammen, og jeg er veldig nøye på hva jeg bruker. Det kommer litt an på hva slags smoothie jeg lager, men enten bruker jeg mandelmelk, kokosvann, eller juice. Og bruker jeg juice bruker jeg alltid ferskpresset juice som ikke kommer fra konsentrat. Jeg vil at smoothiene jeg lager skal være sunne og næringsrike, og da ønsker jeg ikke å ødelegge for meg selv ved å tilsette juice som inneholder en rekke E-stoffer og masse sukker. Jeg vil heller at det skal bidra til å gjøre den enda litt sunnere, såvel som at det skal smake godt. Ferskpresset juice koster litt mer enn annen juice, men jeg bruker ikke juice som tørstedrikk - bare i smoothier eller kombucha-te, så det er ikke sånn at jeg må ha kjøpe en flaske juice daglig. Jeg ser det også som litt unødvendig at man skal drikke kalorier bare fordi man er tørst, da er det så mye bedre (og billigere!) med vann :)

I denne smoothien brukte jeg forøvrig Cevita sin juice med mango og pasjonsfrukt - nam! Utrolig frisk og sterk i smaken, og helt uten tilsetninger :) Jeg bruker stort sett juice fra enten Cevita eller Valsølille. Bringebærjuicen til Valsølille er min absolutte favoritt, den er rett og slett fantastisk.

Nå er det vel på høy tid at jeg finner frem bøkene og får gjort litt skolearbeid. Senere i dag tenkte jeg å rydde kjøkkenet, for vi skal nemlig pusse ned den altfor slitte og flekkete kjøkkenbenken vår, og da er det en del ting som må ryddes bort først. 

Ha en fin dag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar