torsdag 6. mars 2014

Lasagne med god samvittighet

Jeg nevnte for et par dager siden at jeg skulle prøve å lage lasagne med squash isteden for pastaplater, og at jeg skulle legge ut oppskrift dersom det ble vellykket. Og det ble det! Det var faktisk kjempegodt. Jeg tenkte egentlig ikke stort over at det ikke var pasta i den mens jeg spiste. Det var en litt annen konsistens, men ikke så mye at det spilte noen rolle. Og jeg ble heller ikke ubehagelig mett og tung i magen etterpå. Heller ikke slapp som man ofte blir etter stort inntak av raske karbohydrater, og det er jo det pasta er. Espen syntes også det var kjempegodt, så da kommer jeg garantert til å lage lasagne på denne måten igjen. Mamma sin lasagne er fortsatt den beste i hele vide verden (synes vi), men som et sunnere alternativ var dette helt perfekt.

Jeg brukte ca 400 g karbonadedeig, 1 løk, ca 10 champignon, 2 ss tomatpuree, ett lite glass pastasaus, 1 grønn squash, litt ost til å ha på toppen


Jeg gjorde det veldig enkelt og stekte løk, sopp, og karbonadedeig sammen i en stekepanne.

Når kjøttet var gjennomstekt tilsatte jeg tomatpuree og pastasaus og lot dette stå og putre en liten stund.

Jeg krydret i tillegg godt med salt, pepper, paprika, og chili.

Jeg brukte ostehøvel til å lage skiver av squashen.

I en ildfast form la jeg tomatsaus og squash lagvis, og avsluttet med å drysse litt ost på toppen.

Den stod i ovnen på 210 grader i 15-20 minutter

Passer bra med en grønn salat ved siden av :)



Ved å bytte ut pastaplatene med squash fjerner du veldig mange kalorier og så godt som alle de raske karbohydratene (som vi helst ikke skal ha så mye av) uten av det går utover smaksopplevelsen. Jeg var veldig skeptisk før jeg testet det ut, men det var virkelig godt. Og som sagt så dalte ikke energinivået etterpå i det hele tatt. Vi syntes begge det var deilig å spise en sen middag og likevel ha energi nok til å gjøre litt praktiske ting etterpå. For tro meg, det er ikke alltid tilfellet! ;)

I går prøvde jeg meg på en oppskrift på sunne blåbærmuffins, og de ble sååååå gode! Oh my god.. Helt fantastiske :) Jeg skal komme med oppskrift etter hvert, men jeg skal prøve å gjøre om litt på oppskriften så den får enda færre karbohydrater, og kanskje bytte ut smøret med kokosolje. De er ganske sunne nå også, men jeg tror de kan gjøres enda litt bedre, så vi får se :) Det er så gøy å prøve seg fram med sånt! Spesielt når prøvesmakingen kan foregå helt uten dårlig samvittighet. *hihi*

Nå skal jeg ta meg en liten treningsøkt før jeg skal fortsette med oppussing på kjøkkenet. Det er ikke store oppussingen, bare benkeplatene som har blitt pusset ned, og skal nå beises og lakkes. De går fra å være trehvite (og flekkete og aldeles grusomme) til å bli nesten helt sorte og blanke. Har beiset ca halvparten nå, og det blir bare sååååå sinnsykt fint! Det er virkelig ikke mye som skal til for å freshe opp litt :) Veldig moro!

Ha en fin dag :)

2 kommentarer:

  1. Tips Tips! Prøv med cottage cheese i! Super godt!! :D

    SvarSlett
  2. Det må jeg prøve neste gang! :) Takk for tipset!

    SvarSlett