onsdag 19. mars 2014

Gulrotkake i en fei

I dag har jeg hatt veldig lyst på noe søtt, og jeg har lært at det er bedre å finne en god løsning fremfor å ignorere følelsen. Hvis jeg undertrykker den for mye ender jeg bare med å ha en diger sprekk og dytte i meg masse sukker og ha skikkelig dårlig samvittighet etterpå. Det er virkelig ikke en god følelse! Så i dag lagde jeg meg faktisk gulrotkake til lunsj! En veldig sunn gulrotkake som var kjempegod, mettende, men som ikke gjorde meg kvalm etterpå. Hvis jeg spiser noe søtt på tom mage blir jeg ofte veldig kvalm og slapp etterpå. Men her er det bare gode, sunne ingredienser og da reagerer jo kroppen deretter :)

Denne saftige, lille kaken lages i en stor kopp eller en liten skål/bolle. Jeg blander alle ingrediensene direkte i koppen - vil nemlig ha så lite oppvask som mulig!

Til selve kaken trenger du 1 egg, 2 toppede ss mandelmel, 1/2 ts bakepulver, 5-10 dråper stevia med vanilje, 1 bitteliten revet gulrot, 1/2 ts kanel, 1/2 ts chai krydderblanding. Til frostingen trenger du 2 ss mager kremost og 1 ss sukrinmelis.

Miks alt sammen i koppen og sett den i mikroovnen på full guffe i ca 1 min. Er den fortsatt litt flytende lar du den stå noen sekunder ekstra. Det er forresten viktig å passe på underveis så den ikke flyter over. Når den er ferdig velter du den over på en tallerken og skjærer den over på midten. Bruk halvparten av frostingen til å fylle kaken med, og ha resten på toppen. Pynt med litt gulrot, kanel, og gjerne noen hakkede valnøtter.

kaken lagde jeg på maks 3 minutter, så det er virkelig en kjapp og lettvint oppskrift. Og helt perfekt som en sunn dessert, eller bare som litt ekstra kos i hverdagen :)

Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar