søndag 23. mars 2014

Grove vafler

Når det kom spørsmål om jeg kunne steke vafler i dag så ble jeg først litt stresset - skal jeg virkelig stå og steke vafler uten å kunne spise de??? Det hørtes jo så fristende ut! Men så tenkte at hallo - hvorfor ikke bare lage sunne vafler da? Jeg synes det er helt unødvendig å lide for å være sunn, og er veldig opptatt av å finne alternativer til det usunne uten at det skal gå utover smaken. Så da komponerte jeg min egen lille vaffeloppskrift som ble meget vellykket :) Grove vafler med syltetøy (uten tilsatt sukker) og rømme - nam! Det er søndagskosen sin det :)

Du trenger 2 egg, 1 dl finsiktet spelt, 2 dl sammalt spelt, 1 dl havregryn, 1/2 ts bakepulver, 5-10 dråper stevia (om ønskelig), 2 ss kokosfett, 4 dl melk/vann

Alt mikses sammen som en vanlig vaffelrøre. På grunn av havregrynene lot jeg den stå og svelle en halvtimes tid før steking.
Jeg smurte ikke vaffeljernet med smør under steking, de fleste vaffeljern har non-stick belegg og da er smør helt unødvendig. Hvis du likevel ønsker å smøre jernet vil jeg anbefale kokosolje. Det er fett som kroppen har veldig godt av og et godt alternativ til smør i absolutt all mat/bakst. Jeg kjøper kokosolje her

Du kan selvfølgelig bruke en annen type mel enn hva jeg har gjort, så lenge det er en så grov blanding som mulig. Jeg er veldig glad i økologisk spelt og emmer til brødbaking, så da brukte jeg dette her også. Grunnen til at jeg velger å bruke økologisk mel er fordi det ikke blir utsatt for stråling eller bleking, så flere av næringsstoffene blir ivaretatt. Jeg kjøper det meste av melet på www.spesialkorn.no

Håper det smaker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar